Společnost HARTMANN – RICO je, jako jeden z předních českých výrobců zdravotnických prostředků, velmi dobře známa nejen odborné, ale i laické veřejnosti. Oblíbenými výrobky jsou zejména náplasti, teploměry, osobní tlakoměry nebo hygienické potřeby. Ve své téměř dvěstěleté historii však firma také výrazně zasáhla do vývoje v oblasti hojení ran či vybavení operačních sálů.
Trocha historie
Vše začalo v roce 1818, kdy Ludwig von Hartmann převzal krachující textilní továrnu v Heidenheimu, z níž brzy vybudoval jednu z nejlépe prosperujících přádelen bavlny v Německu. Teprve však jeho syn Paul Hartmann se začal orientovat na průmyslovou výrobu obvazových materiálů a dal jméno původní mateřské firmě Paul HARTMANN AG. Položil tak základy společnosti vycházející z moderních technologií a pokroků v lékařství.
Na konci 19. století pak značka HARTMANN již expanduje na celosvětový trh.
Klíčové výrobky pro léčbu ran
K nejúspěšnějším výrobkům firmy HARTMANN minulého století se jistě řadí mastné krytí Branolind, které nepřilnulo k ráně a umožňovalo jeho bezbolestnou výměnu. Vysokou oblíbenost zaznamenal také kompresní polštářek pro praktické lékaře Pur-Zellin či inovativní skládaný kompres s okraji přeloženými dovnitř, s vyšší absorpcí a maximální prodyšností.
Koncem 90. let se společnost orientuje na moderní metody vlhkého krytí, což jí vyneslo zasloužené místo mezi absolutní špičkou v tomto oboru.
Od chirurgie až po inkontinenci
K zásadním momentům v historii společnosti patří také vynález vlákna Telatrast, integrovaného
do kompresů používaných na operačních sálech. Bylo možné ho detekovat rentgenovým zářením, což umožnilo snadno ověřit, zda krytí nezůstalo po operaci v ráně. Dnešní sortiment pro operační sály zahrnuje širokou škálu jednorázového oblečení, roušek a chirurgických absorpčních materiálů.
Oblíbené inkontinenční pomůcky MoliCare, MoliForm a MoliMed pak řadí společnost HARTMANN k nejúspěšnějším výrobcům produktů určených pro inkontinenční pacienty.
HARTMANN na českém trhu
Po pádu železné opony se značka HARTMANN objevuje také v České republice. Firma nákladně modernizuje bývalý podnik Rico Veverská Bítýška, jednoho z nejvýznamnějších producentů vaty a obvazového materiálu ve střední Evropě. Většinu svých produktů vyrábí přímo v České republice ve třech výrobních závodech – ve Veverské Bítýšce, Havlíčkově Brodě a Chvalkovicích. Úspěšně rozvíjí tři klíčové produktové oblasti: výrobky určené pro operační sály, krytí pro hojení ran a inkontinenční pomůcky.
Hodnocení roku 2011
Na to, jak se společnosti HARTMANN – RICO vedlo v minulém roce, odpovídal přímo generální ředitel firmy Ing. Ľubomír Páleník.
Rok 2011 byl ekonomicky značně nestabilní. Jak se společnosti HARTMANN – RICO podnikalo v takových podmínkách?
Z hlediska čísel přinesl loňský rok do našeho hospodaření stagnaci. Z pohledu klíčových obchodních segmentů se firmě dařilo na českém trhu u produktů Infection Management, kam patří výrobky pro operační sály jako jednorázové operační krytí a oblečení, operační a vyšetřovací rukavice, dezinfekce apod. V případě výrobků pro ošetřování ran (Wound Management) a pro inkontinenci (Incontinence Management) došlo k udržení obratů srovnatelných s loňským rokem.
Předchozí roky ale společnost vykazovala stabilní růst. Čím si vysvětlujete tuto změnu?
Popravdě, částečně jsme ji očekávali. Náš byznys je z velké části závislý na veřejných rozpočtech, a evropský trh je v důsledku krize několik let silně ovlivněn státními úspornými opatřeními. A konkrétně v České republice je to ještě zesíleno nastupujícími reformami. Jsme si toho vědomi od začátku a dlouhodobě usilujeme o zvyšování efektivity práce. Zároveň jsme loni na trh uvedli hned několik novinek. Ale tentokrát jsme tím již nedokázali kompenzovat negativní dopady vnějších vlivů.
Takže jste do nového roku vstoupil s pesimizmem?
To určitě ne. Věřím, že z dlouhodobého hlediska jsme dobře připraveni. Segmentem, kde se nám nejlépe dařilo, jsou produkty pro kontrolu infekcí a vybavení operačních sálů. V nemocnicích se začíná prosazovat trend hledat úspory také v souvislosti s vnitřními procesy. Například lepším řízením rizik infekcí, jejichž prevence a kontrola se může velmi pozitivně podepsat na snižování nákladů. My jsme na začátku roku 2011 do své struktury kompletně začlenili společnost BODE, čímž jsme získali nejkomplexnější portfolio desinfekčních výrobků na trhu. Za svou výrobkovou řadu pro prevenci infekcí jsme dokonce od agentury Frost&Sullivan získali ocenění za inovativní přínos. Také jsme si nově zajistili vstup na trh stomických pomůcek – díky spojení s českým zastoupením společnosti Hollister, která na tuzemském trhu působila jako distributor výrobků pro stomické pacienty značky Dansac.
Zmínil jste, že firma uvedla několik produktových novinek. Přiblížíte nám je?
Z produktů určených pro použití ve zdravotnických zařízeních bych jmenoval nový systém pro podtlakovou terapii Vivano, který se u odborné veřejnosti dočkal velmi dobrého přijetí.
Další loňskou novinkou je také naše nová sada jednorázových chirurgických nástrojů. Jako jediní na trhu je dodáváme jako celokovové řešení, takže svou kvalitou si nezadají s nástroji určenými pro opakované použití. Jsou ale hygieničtější a také ekologičtější s ohledem na výrobu.
HARTMANN – RICO je příkladem firmy, která se intenzivně věnuje aktivitám spojeným se společenskou odpovědností. Jak tomu bylo v loňském roce?
Zahájili jsme spolupráci s občanským sdružením Debra ČR, které pomáhá pacientům trpícím vzácným nevyléčitelným kožním onemocněním Epidermolysis bullosa congenita (EB), známým také jako nemoc motýlích křídel. Kromě finanční pomoci poskytujeme sdružení potřebné zdravotnické prostředky a podílíme se také na realizaci jeho komunikačních kampaní, které mají za cíl seznámit veřejnost s tímto onemocněním.
V rámci dlouhodobé spolupráce s Asociací poskytovatelů sociálních služeb jsme také loni v červnu odstartovali projekt certifikace domovů pro seniory. Cílem projektu je nastavit určité kvalitativní standardy v sociálních službách a potencionálním klientům těchto zařízení nabídnout nějaké objektivní měřítko kvality, které tu dosud chybělo.
Zdroj: